CMS (Content Managing System) – це система управління сайтом. Вона дає можливість відносно швидко сконструювати та налаштувати сторінки. За допомогою CMS ви будете керувати інтернет-магазином: завантажувати товари, наповнювати сторінки, модифікувати дизайн.
Система управління контентом — база вашого інтернет-магазину і запорука його ефективності. Від того, наскільки обрана CMS відповідає потребам, залежатиме прибуток. Тому ще на етапі вибору проаналізуйте її параметри.
Функціональність
З’ясуйте технічні особливості обраної системи:
- швидкість завантаження сторінок;
- наявність кошика та особистого кабінету покупця;
- наскільки глибинні фільтри та категорії товарів;
- чи є пошук по сайту і наскільки він релевантний;
- як підключати потрібні вам сервіси – є передбачені інтеграції чи знадобиться налаштовувати все індивідуально.
Щоб зрозуміти, чи достатньо функціональна CMS, ви маєте чітко визначити потреби вашого інтернет-магазину.
Просте управління та навігація
Інтерфейс адмінки має бути простим. Надмірність кнопок та елементів може плутати користувача. Весь функціонал має бути інтуїтивно зрозумілим для адміністратора. Інакше власнику інтернет-магазину доведеться виділяти ресурси на додаткове навчання співробітників користуванню сайтом.
Зверніть увагу, чи достатньо в адмінці опцій, що дозволяють керувати контентом. Для просунутих користувачів CMS може мати приховані розділи, які не потрібні для щоденних задач звичайному адміністратору.
Дружність до SEO
Якщо Google ігноруватиме ваш сайт, покупці його не знайдуть. Щоб привернути увагу пошукової системи, потрібне SEO. Без оптимізації ваш інтернет-магазин може існувати, але залучення клієнтів постійно потребуватиме грошей. Рекламні кампанії матимуть тимчасовий ефект: трафік буде тільки тоді, коли реклама активна і оплачена.
Видимість у пошуковій видачі досягається грамотною оптимізацією. Вона забезпечує стабільний потік органічного трафіку. Тому CMS повинна мати інструменти для налаштування SEO:
- можливість формувати метатеги – вручну або автоматично;
- наявність sitemap;
- можливість розміщувати текстовий контент у довільних місцях сайту;
- оптимізація сторінок каталогу та категорій, а також сторінок фільтрації.
Інтеграція з різноманітними програмами та інструментами
Кожна CMS має опис інтегрованих сервісів. Вам потрібно буде об’єднати свій інтернет-магазин з різними сервісами:
- аналітики та статистики;
- складськими програмами;
- платіжними системами та ПРРО;
- поштовими службами тощо;
Якщо CMS не має цих інтеграцій, власнику доведеться підключати їх самостійно. А це довго і дорого.
Кастомізація
Можливість унікалізувати сайт важлива для багатьох. В процесі роботи може знадобитись розширити функціональність, підправити дизайн або оновити категоризацію товарів. Зауважте, що не всі системи технічно на це спроможні. Деякі шаблони не достатньо гнучкі, щоб дозволити користувачу вносити свої корегування.
Якщо сайт розроблений на основі відкритих CMS як WordPress, Opencart тощо, таких можливостей більше, ніж при виборі шаблонного рішення. Обираючи гнучку тему дизайну, користувач також має більше свободи у кастомізації, хоча це залежить від особливостей платформи.
Варіанти розробки інтернет-магазинів
Майже всі CMS пропонують безкоштовну версію або тестовий період. В цей час функціональність дещо обмежена, але її достатньо, щоб оцінити відповідність вашим потребам. Платні версії, додаткові плагіни та інструменти можна впровадити вже згодом.
Існує три типи систем для створення та управління сайтами: власне CMS, конструктори сайтів та системи кастомної розробки.
Конструктори сайтів
Що собою представляє конструктор? Це платформи для створення та підтримки інтернет-магазинів. Вони розраховані на користувача з будь-яким рівнем технічних навичок і навіть взагалі без них. Адмінпанель достатньо зрозуміла, можна швидко розібратися, як вона працює. Сторінки будуються за принципом дитячого конструктора: беруться готові блоки та розміщуються в потрібному порядку. Або використовуються теми і шаблони, що дозволяють дуже оперативно налаштувати сторінки. Однак, у деяких конструкторах їх вибір недостатньо різноманітний.
Ідеальне рішення за певних умов:
- бізнес доволі типовий і не потребує глибоких технічних впроваджень;
- бізнес має обмежені ресурси на створення інтернет-магазину;
- інтернет-магазин потрібен швидко;
- бізнесу треба протестувати певну нішу, і тому вкладатись в розробку на етапі тестування недоцільно.
Зазвичай конструктори вже мають передналаштовані інтеграції зі сторонніми сервісами. Але їх кількість все ж таки обмежена, і в цьому їхній основний недолік. Щоб підключити сервіс, якого немає в переліку інтеграцій, власник має або самостійно знайти рішення, або звертатись до техпідтримки платформи.
Найвідоміші представники цього типу: Shopify, Wix та українська платформа для створення інтернет-магазинів Shop-Express.
Окрім основного пакету зі стандартними інтеграціями, користувач за потреби також може впровадити додаткові функції. Наприклад, у Shop-Express є дуже корисний інструмент на основі ChatGPT для роботи з текстами і метатегами. Також ця платформа має інструменти для кастомізації інтернет-магазину і навіть для створення дизайну з нуля за замовленням клієнта.
Для старту роботи інтернет-магазину достатньо зареєструватися в системі. Далі потрібно вибрати тему дизайну, наповнити товаром, додати контент на некомерційні сторінки. Все, ваш інтернет-магазин готовий приймати відвідувачів.
Відкриті (коробкові) CMS
Такі системи потребують хоча б базових знань та навичок у програмуванні. На встановлення та адаптацію також потрібен певний час. Однак такі системи більш гнучкі, ніж платформи, їх функціональні можливості для розробки значно варіативніші. Найчастіше їх обирають, коли бізнес має нетипові потреби функціональності інтернет-магазину: різного роду калькулятори, вибір місця на карті, бронювання тощо.
За допомогою CMS можна створити будь-який дизайн. Вони достатньо функціональні, щоб реалізувати креативні ідеї в контенті та мати сучасно автоматизований бізнес. Це стосується систем з відкритим кодом: WordPress, OpenCart, Joomla, Magento тощо.
Основний недолік умовно безкоштовної CMS полягає в тому, що для розробки дійсно якісного продукту потрібен час, гроші і принаймні один технічний фахівець. А не кожен продавець може собі це дозволити.
Щоб створити сайт на CMS, потрібно встановити її. Далі адміністратор обирає шаблон (безкоштовний або платний), оплачує, налаштовує хостинг та наповнює сайт.
Самописні системи
CMS кастомної розробки дає практично необмежені можливості для створення будь-яких сайтів та інтернет-магазинів. Її структура залежить виключно від того, як вона буде спроєктована та реалізована. Це найгнучкіша із систем, яку не треба адаптувати під потреби власника — вона створюється виключно для нього. Кастомна розробка дозволяє втілити будь-які дизайнерські рішення і структурувати інтернет-магазин так, як вам заманеться.
Але це досить дороговартісне рішення. Для створення такого сайту потрібні фахівці серйозного рівня, а сама робота може тривати декілька місяців. Тому цей вибір має бути раціонально обґрунтованим. Найчастіше кастомні CMS створюють власники інтернет-магазинів, які вже пройшли певний шлях розвитку та завоювали великий сегмент ринку. Тобто, їх бізнес масштабувався до такого рівня, що навіть найгнучкіша CMS-система стала їм «тісною».
Висновки
Вибір CMS для інтернет-магазину має ґрунтуватися на його основних задачах і можливостях власника. Платформи менш гнучкі, ніж CMS, але й не вимагають спеціальних знань та навичок. В той же час останні мають більше функціоналу для створення унікальних сайтів, але для їх розробки та обслуговування вже потрібен штат фахівців. І, нарешті, сайт «з нуля», здатний закрити майже будь-які потреби, завжди вимагає багато грошей, часу та зусиль.